REGULAMIN PODMIOTU MEDYCZNEGO MED-BEAUTY GRAŻYNA WALKOWICZ/ZAKŁADU MOEDYCZNEGO MED-BEAUTY KLINIKA MEDYCYNY ESTETYCZNEJ I KOSMETOLOGII

1) firma albo nazwa podmiotu;

2) cele i zadania podmiotu;

3) struktura organizacyjna zakładu leczniczego;

4) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

5) miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych – w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, miejscem udzielania świadczeń jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny udzielających tych świadczeń;

6) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;

7) organizację i zadania zakładu leczniczego w zakresie  zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;

8) warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;

9) wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;

10) organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;

11) wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2023 r. poz. 887 i 1688) oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym;

12) wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;

13) sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.

2.  Aktualne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 9, 11 i 12 oraz art. 23a ust. 1, podaje się do wiadomości pacjentów przez ich wywieszenie w widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń oraz na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą i udostępnienie w Biuletynie Informacji Publicznej, w przypadku podmiotu obowiązanego do jego prowadzenia.

2a.  W przypadku podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających wyłącznie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności aktualne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 9, 11 i 12, podaje się do wiadomości pacjentów przez ich umieszczenie na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą i w Biuletynie Informacji Publicznej, w przypadku podmiotu obowiązanego do jego prowadzenia.

3.  Do regulaminu organizacyjnego praktyk zawodowych nie stosuje się przepisów ust. 1 pkt 3, 6-8, 11 i 13.

4.  Do regulaminu organizacyjnego podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia ambulatoryjne nie stosuje się przepisu ust. 1 pkt 11.1.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego jest wewnętrznym dokumentem organizacyjnym

podmiotu wykonującego działalność leczniczą (PWDL) – „MED-beauty Grażyna Walkowicz” na podstawie art. 23 Ustawy z dnia 15 kwietnia

2011 r. o działalności leczniczej (t.j.Dz. U. z 2021 r., 711 z póź. zmianami)), w zakresie określonym art.

24 w/w ustawy.

§ 2.

Niniejszy Regulamin organizacyjny PWDL określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych

przez Med-beauty Grażyna Walkowicz, a w szczególności:

1) cele i zadania podmiotu;

2) strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu;

3) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

4) miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych;

5) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i

jakości tych świadczeń w jednostkach oraz komórkach organizacyjnych zakładów leczniczych

podmiotu;

6) organizację i zadania poszczególnych jednostek oraz komórek organizacyjnych zakładów

leczniczych podmiotu oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla

zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu;

7) prawa i obowiązki pacjenta;

8) wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony

w art. 28 ust. 4 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw

Pacjenta (t.j. Dz. U z 2020, 849 z póź. zmianami);

9) wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne;

10) sposób kierowania jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi zakładów leczniczych

podmiotu.

§ 3.

Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają:

1) Regulamin – Regulamin organizacyjny PWDL –

Med-beauty Grażyna Walkowicz

2) Med-beauty Grażyna Walkowicz z siedzibą w Katowicach

3) Kierownik – Właściciel Med-beauty Grażyna Walkowicz 4) Ustawa – Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U z 2021r., 711 z

póź. zmianami ;

5) Pacjent – osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze

świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych

6) Świadczenia zdrowotne – ambulatoryjne świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej,

7) Dokumentacja medyczna – dokumentacja medyczna w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia

6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020, 849 z

póź. zmianami);

8) Personel – osoby, które świadczą pracę lub realizują obowiązki w Med-beauty Grażyna Walkowicz

podstawie zawartej z Podmiotem leczniczym umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a

także umowy o wolontariat, jak również praktykanci odbywający praktyki lub staże

zawodowe, z wyłączeniem właściciela Med-beauty Grażyna Walkowicz

§ 4.

1) Med-beauty Grażyna Walkowicz

  wpisane do

CEIGD NIP

9541320005, REGON 241098446

jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy,

w zakresie w jakim wykonuje działalność leczniczą.

2) Med-beauty Grażyna Walkowicz

wpisana jest do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą,

prowadzonego przez Wojewodę śląskiego pod nr Księgi ……………….., oznaczenie Organu W-14,

o identyfikatorze terytorialnym ………………..

3) W celu wykonywania działalności leczniczej Med-beauty Grażyna Walkowicz prowadzi następujące

Przedsiębiorstwo (Zakład Leczniczy) PWDL:

Med-beauty Klinika Medycyny Estetycznej (Ambulatoryjne świadczenia

zdrowotne), oznaczony kodem resortowym stanowiącym część VI systemu kodów

identyfikacyjnych;

2. CELE I ZADANIA

§ 5.

Celem działania Med-beauty Grażyna Walkowicz  jako PWDL jest przede wszystkim udzielanie kompleksowych i

specjalistycznych świadczeń zdrowotnych przez wykwalifikowaną kadrę medyczną, a w szczególności

świadczeń z zakresu chorób wewnętrznych i medycyny estetycznej

§ 6.

Do podstawowych zadań Med-beauty Grażyna Walkowicz  należy w szczególności: zapewnienie wysokiej

jakości świadczonych usług medycznych;

1. wykonywanie obowiązków wynikających ze statusu podmiotu służby zdrowia, stałe i

systematyczne podwyższanie wiedzy i umiejętności zawodowych, przestrzeganie etyki

zawodowej;

2. zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych;

3. stosowanie wysokiej jakości sprzętu medycznego, będącego pod stałym nadzorem

technicznym i spełniającego wszelkie wymagane prawem normy jakości;

4. dbałość o efektywną organizację pracy i wykorzystanie bazy zabiegowej;

5. świadczenie usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i

potrzeb pacjentów oraz przestrzeganie praw pacjenta;

6. działania promujące profilaktykę zdrowia i aktywizację;

7. inne zadania zlecone przez Kierownika.

3. RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ

ZDROWOTNYCH

§ 7.

Med-beauty Grażyna Walkowicz  prowadzi działalność leczniczą w zakresie ambulatoryjne świadczenia

zdrowotne.

§ 8.

Zakres świadczeń udzielanych przez Med-beauty Grażyna Walkowicz obejmuje komercyjne

świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej, w szczególności z zakresu chorób wewnętrznych i medycyny estetycznej.

4. STRUKTURA ORGANIZACYJNA I MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

§ 9.

1. Podmiot leczniczy (Działalność gospodarcza  oznaczona 9-cio cyfrowym numerem REGON z siedzibą przy ul.

Bohaterów Monte Cassino 1 w Katowicach)

2. Zakład leczniczy (oznaczony 14-sto cyfrowym numerem REGON, z siedzibą przy ul.

Bohaterów Monte Cassino 1 w Katowicach) – jednostka lokalna GUS.

3. Jednostka lokalna – zakład leczniczy oznaczony 14-sto cyfrowym numerem REGON.

§ 10.

Zakres udzielanych świadczeń:

1. Gabinet Internistyczny

2. Gabinet medycyny estetycznej

3. Gabinety kosmetologiczne

4. Gabinet diagnostyczno – zabiegowy

§ 11.

Świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w pomieszczeniach zakładu leczniczego Med-beauty Grażyna Walkowicz  udzielane są w lokalizacji ul Bohaterów Monte Cassino 1

§ 12.

Wszystkie pomieszczenia zakładu leczniczego podmiotu leczniczego odpowiadają wymaganiom

odpowiednim do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń

zdrowotnych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy.

5. SPOSÓB KIEROWANIA ORAZ ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH JEDNOSTEK I

KOMÓREK ORGANIZACYJNCH PRZEDSIĘBIORSTWA

§ 13.

1) Działalnością Med-beauty Grażyna Walkowicz kieruje Kierownik

PWDL, w rozumieniu przepisów Ustawy.

2) Kierownik zarządza podmiotem leczniczym i reprezentuje go na zewnątrz.

3) Kierownik podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania podmiotu i ponosi za nie

odpowiedzialność.

4) Kierownikowi przysługują wszystkie obowiązki i uprawnienia, jakie na podmiot leczniczy nakładają

powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym obowiązki i uprawnienia Pracodawcy wobec

zatrudnionego personelu.

§ 14.

1) Celem wsparcia działań zarządczych w podmiocie leczniczym Kierownik może:

a) ustanowić Dyrektora podmiotu leczniczego,

b) zatrudniać lub zawierać umowy cywilnoprawne z personelem administracyjno-biurowym,

pielęgniarkami, kosmetologami oraz innym personelem niezbędnym do należytego

wykonywania zadań przez Med-beauty Grażyna Walkowicz, jak również zawierać umowy z lekarzami

specjalistami z dziedziny m.in. dermatologii, ginekologii, oraz innych.

2) Dyrektor Podmiotu podlega wówczas wyłącznie Kierownikowi.

3) Dyrektor Podmiotu koordynuje pracę zakładu, samodzielnych stanowisk pracy i obsługi administracyjno-gospodarczej, zapewnia racjonalne

wykorzystanie czasu pracy, sprawuje nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy,

4) Personel Med-beauty Grażyna Walkowicz podlega wówczas nadzorowi Dyrektora Podmiotu w zakresie właściwości

funkcjonalnej.

5) W przypadku nieobsadzenia stanowiska Dyrektora podmiotu, Kierownik Podmiotu leczniczego

realizuje przewidziane dla Dyrektora Podmiotu zadania samodzielnie lub za pośrednictwem

upoważnionej osoby.

§ 15.

1) Celem nadzoru nad realizacją świadczeń opieki zdrowotnej pod względem medycznym Kierownik

może ustanowić Dyrektora ds. Medycznych, posiadającego wyższe wykształcenie medyczne

2) Dyrektor ds. Medycznych, będzie wówczas podlegał bezpośrednio Kierownikowi podmiotu leczniczego .

3) Do podstawowych zadań Dyrektora ds. Medycznych wówczas należy sprawowanie merytorycznego nadzoru

i kontroli nad jakością procesu udzielania i dokumentowania świadczeń zdrowotnych oraz jego

zgodności z zasadami sztuki medycznej.

4) W przypadku nieobsadzenia stanowiska Dyrektora ds. Medycznych Kierownik Med-beauty Grażyna Walkowicz realizuje przewidziane dla Dyrektora ds. Medycznych zadania samodzielnie lub za

pośrednictwem upoważnionej osoby.

§ 16.

Do zadań pracowników Recepcji należy:

a) organizacja bieżącej pracy Recepcji;

b) organizacja oraz nadzór nad prawidłowością obsługi pacjentów w Recepcji;

c) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

d) dbałość o należyte użytkowanie i stan techniczny sprzętu znajdującego się w Recepcji i

będącego własnością Med-beauty Grażyna Walkowicz;

e) dbałość o prawidłowe i terminowe rozliczanie zrealizowanych świadczeń, pobieranie

opłat;

f) wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika, Dyrektora bądź Koordynatora placówki.

g) odbieranie telefonów od pacjentów, zapisywanie pacjentów na wizyty, dopełnienie

formalności związanych z zapisywaniem pacjentów, informowanie o zakresie i zasadach

udzielania świadczeń zdrowotnych;

§ 17.

Do podstawowych zadań Med-beauty Klinika Medycyny Estetycznej należy w szczególności realizowanie

kompleksowej opieki medycznej danej specjalizacji w ramach leczenia ambulatoryjnego

specjalistycznego, badanie, diagnozowanie, porady lekarskie, leczenie oraz profilaktyka chorób,

orzekanie o stanie zdrowia, a w razie potrzeby kierowanie na badania, leczenie w ramach innej

specjalizacji.

§ 18.

Do podstawowych zadań gabinetu zabiegowego należy w szczególności:

1) wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych;

2) prowadzenie dokumentacji;

3) organizowanie i prowadzenie działalności prozdrowotnej.

§ 19.

Podmiot leczniczy oraz osoby wykonujące pracę

bądź świadczące usługi w ramach tej jednostki, obowiązane są do współdziałania dla

zapewnienia sprawnego, efektywnego i zgodnego z prawem funkcjonowania podmiotu leczniczego

pod względem diagnostyczno-leczniczym i administracyjno-gospodarczym. Nadzór sprawuje Kierownik .

§ 20.

Gospodarka finansowa, rachunkowość oraz obsługa kadrowa Med-beauty Grażyna Walkowicz są prowadzone

na zasadach obowiązujących działalność gospodarczą

6. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

§ 21.

W czasie korzystania ze świadczeń medycznych, Pacjent ma prawo do:

1) uzyskania przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz

możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach

ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia i rokowaniu; o rodzaju i zakresie

świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych;

2) udzielania świadczeń zdrowotnych przez personel medyczny o odpowiednich kwalifikacjach,

kierujący się zasadami etyki zawodowej; w sposób odpowiadający wymaganiom aktualnej

wiedzy medycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

3) wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy udzielenia

takiej zgody po uzyskaniu odpowiedniej informacji – w przypadku zastosowania metody

leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej;

4) poszanowania intymności i godności w takcie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej – osoba

udzielająca ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie tego prawa;

5) kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami;

6) zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu

świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z

wykonywaniem zawodu medycznego;

7) dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu

świadczeń zdrowotnych;

8) informacji o prawach pacjenta określonych w niniejszej ustawie oraz w przepisach

odrębnych, uwzględniającej ograniczenia tych praw określone w tych przepisach.

§ 22.

Do obowiązków Pacjenta należy:

1) posiadanie ważnego dokumentu tożsamości;

2) złożenie pisemnego oświadczenia o upoważnieniu określonej osoby do uzyskiwania

informacji o stanie swojego zdrowia i udzielonych mu świadczeniach zdrowotnych oraz do

wglądu w dokumentację medyczną lub o braku takiego upoważnienia;

3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż., obowiązujących w podmiocie leczniczym;

4) przestrzegania zaleceń lekarza i pozostałego personelu medycznego.

§ 23.

1) Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w

Podmiocie leczniczym ma prawo do złożenia pisemnej skargi do Kierownika lub Dyrektora d/s medycznych jeśli został ustanowiony.

2) Podmiot medyczny zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta do wglądu oraz na stronie internetowej.

7. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAPEWNIENIEM WŁAŚCIWEJ

DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI TYCH ŚWIADCZEŃ

§ 24.

1) Wszystkie świadczenia realizowane przez podmiot leczniczy, winny być wykonywane z należytą

starannością, w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom

jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego, w tym sanitarnohigienicznym

2) Med-beauty Grażyna Walkowicz organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w

niniejszym Regulaminie, z zapewnieniem właściwej dostępności tych świadczeń w sposób

gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.

3) Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby, które posiadają wymagane przepisami

prawa kwalifikacje do ich wykonywania, potwierdzone stosownymi dyplomami, certyfikatami lub

zaświadczeniami.

§ 25.

1. Proces udzielania świadczeń zdrowotnych poprzedza ustalenie terminu udzielenia świadczenia:

a. telefonicznie,

b. w recepcji

c.Poprzez system on-line

d. Poprzez kontakt mailowy z recepcją

2. Każdy pacjent informowany jest o terminie i miejscu planowanego świadczenia ustnie i sms.

3. Rejestracja pacjentów odbywa się w recepcji placówki w sposób określony w

obowiązujących przepisach prawa, osobiście w wyznaczonym dniu i godzinie realizacji świadczenia zdrowotnego.

4. W recepcji poza możliwością ustalenia daty świadczenia, pacjent

może uzyskać informacje na temat świadczeń dostępnych w Med-beauty Grażyna Walkowicz czasu

oczekiwania, form i terminów zapisu, wymaganych dokumentów i potrzebnych do

przyjęcia, wyników badań niezbędnych podczas wizyty, zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz organizacji

pracy placówki.

§ 26.

1) Pacjenci zobowiązani są do zgłaszania się w recepcjach poszczególnych placówek w ustalonym

terminie. Ze względów organizacyjnych niezbędne jest zachowanie punktualności zgłoszeń.

2) W przypadku gdy pacjent nie może stawić się w ustalonym terminie lub gdy zrezygnował ze

świadczenia opieki zdrowotnej, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym Podmiot

leczniczy w każdy dostępny sposób.

3) W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania

terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, pacjent jest

informowany telefonicznie lub w inny dostępny sposób o zmianie tego terminu.

§ 27.

1) Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej

kolejności, w dniach i godzinach ich udzielania przez Med-beauty Grażyna Walkowicz

2) Świadczenia zdrowotne udzielane są w Podmiocie leczniczym od poniedziałku do piątku w

godzinach 9.00 – 20.00.

§ 28.

Lekarz poradni specjalistycznej w trakcie porady lekarskiej w szczególności:

1) przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe;

2) określa rozpoznanie choroby, problemu zdrowotnego lub urazu;

3) ustala plan leczenia;

4) w razie potrzeby wystawia skierowania, recepty lub zlecenia na wyroby medyczne,

zaświadczenia o stanie zdrowia;

5) wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi.

8. ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA SWIADCZEŃ

§ 29.

1) Med-beauty Grażyna Walkowicz  udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie.

2) Wysokość opłat ustala w Cenniku Kierownik uwzględniając rzeczywiste koszty udzielania

świadczenia zdrowotnego.

§ 30.

1) Świadczenia zdrowotne na zasadach odpłatności realizowane są na podstawie indywidualnego

rozliczenia z pacjentem poprzez zakup konkretnej usługi.

2) Pacjent przed rozpoczęciem udzielania świadczenia zdrowotnego zapoznaje się z ceną świadczenia

obowiązującą w Podmiocie leczniczym. Aktualny cennik dostępny jest w recepcji oraz na stronie www.med-beauty.pl w zakładce „Cennik”.

3) Ostateczna cena konkretnego świadczenia podczas konsultacji przedzabiegowej ze specjalistą może ulec zmianie od podanej w Cenniku , a jej indywidualne uzgodnienie z Pacjentem następuje przed przystąpieniem do udzielania świadczenia.

4) Kalkulacja ceny świadczenia uwzględnia zużycie niezbędnych materiałów oraz leków, długość

trwania zabiegu, rozległość obszaru ciała Pacjenta objętego zabiegiem, zaangażowanie personelu asystującego.

5) Fakt uzgodnienia z Pacjentem skalkulowanej ceny świadczenia oraz jej akceptacji jest odnotowywany w dokumencie Zgody na zabieg

W obydwu przypadkach Pacjent oraz lekarz ustalenie ceny potwierdzają własnoręcznym podpisem.

§ 31.

1. Uiszczenie całkowitej opłaty za świadczenie medyczne ma miejsce: w przypadku konsultacji

oraz zabiegów ambulatoryjnych – po zakończeniu udzielania świadczenia medycznego.

§ 32.

1) Zapłata za świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową lub kartą płatniczą za

pokwitowaniem lub przelewem bankowym.

2) Każda indywidualna wpłata Pacjenta jest fiskalizowana przez pracownika Recepcji, a Pacjent

otrzymuje paragon fiskalny.

3) Na życzenie Pacjenta, do paragonu fiskalnego wystawiana jest faktura VAT. W przypadku, gdy

paragon oraz faktura wystawiane są na podmiot gospodarczy, przed zatwierdzeniem paragonu przez

pracownika Recepcji, należy podać nr NIP. Wystawienie faktury VAT na podmiot gospodarczy do

paragonu, który nie zawiera numeru NIP nie jest możliwe

4) Wystawienie faktury VAT do paragonu fiskalnego jest możliwe w ciągu trzech miesięcy od daty

wystawienia paragonu fiskalnego pod warunkiem okazania i zwrotu oryginalnego paragonu.

§ 33.

1) Termin realizacji świadczenia Pacjent ustala z pracownikiem Recepcji, dokonując wyboru spośród

terminów zaproponowanych przez pracownika Recepcji.

2) W przypadku braku możliwości zgłoszenia się w ustalonym terminie pacjent zobowiązany jest do

poinformowania Med-beauty Grażyna Walkowicz nie później niż 24h przed godziną i dniem planowanego świadczenia w przypadku świadczenia

ambulatoryjnego. Wówczas istnieje możliwość zmiany planowanego terminu świadczenia na inny

zaproponowany przez Podmiot leczniczy. 3) Jeżeli pacjent nie skorzysta z zakupionych wcześniej

usług w jednym z zaproponowanych terminów ani nie poinformuje o swojej nieobecności we

wskazanym w ust. 2 terminie, dokonana wpłata nie podlega zwrotowi.

4) W przypadku braku możliwości odbycia przez pacjenta świadczenia w ustalonym terminie z uwagi

na stan zdrowia uniemożliwiający skorzystanie z wykupionej wcześniej usługi, dokonana wpłata za

niewykorzystane świadczenia jest każdorazowo zwracana, po przedłożeniu pisemnego zaświadczenia

od lekarza wskazującego okoliczności uniemożliwiające realizację usługi.

5) Należny pacjentowi zwrot następuje w terminie 14 dni od daty zarezerwowanego terminu na

rachunek bankowy wskazany przez Pacjenta lub gotówką do rąk własnych Pacjenta, chyba że Pacjent

dokona rezerwacji nowego terminu.

§ 34.

Prawa i obowiązki posiadacza przedpłaconej Karty Upominkowej oraz ogólne warunki i zasady jej

użytkowania zawarte są w odrębnym Regulaminie korzystania z Kart Upominkowych. Med-beauty Grażyna Walkowicz

zastrzega sobie prawo do interpretacji, modyfikacji lub unieważnienia zasad i warunków korzystania z

Kart Upominkowych bez uprzedzenia. Aktualna wersja zasad i warunków znajduje się na stronie

WWW.med-beauty.pl.

§ 35.

Ogólne warunki i zasady korzystania z usług wykupionych w ramach pakietów zabiegowych zawarte

są w odrębnym Regulaminie. Med-beauty Grażyna Walkowicz- zastrzega sobie prawo do interpretacji, modyfikacji lub

unieważnienia zasad i warunków bez uprzedzenia. Aktualna wersja zasad i warunków korzystania z

pakietów zabiegowych znajduje się na stronie www.med-beauty.pl.

9. ZASADY UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ I WYSOKOŚĆ OPŁATY ZA JEJ

UDOSTĘPNIANIE

§ 36.

1) Podmiot medyczny prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób

korzystających ze świadczeń zdrowotnych zapewniając ochronę i poufność danych zawartych w tej

dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

2) Dokumentacja medyczna udostępniana jest :

a) Pacjentowi, którego ta dokumentacja dotyczy za okazaniem dowodu tożsamości;

b) przedstawicielowi ustawowemu Pacjenta za okazaniem odpowiedniego dokumentu:

rodzicom, do chwili ukończenia przez dziecko 18 lat, za okazaniem dowodu tożsamości

rodzica oraz aktu urodzenia dziecka, opiekunom ustanowionym przez sąd za okazaniem

stosownego orzeczenia

c) osobie upoważnionej przez Pacjenta w dokumentacji medycznej za okazaniem dowodu

tożsamości

d) osobie upoważnionej przez Pacjenta na podstawie odrębnego pełnomocnictwa:

poświadczonego notarialnie lub podpisanego w obecności pracownika recepcji placówki;

3) Po śmierci pacjenta, dokumentacja medyczna udostępniana jest osobie upoważnionej przez

pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym.

Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba, że udostępnieniu sprzeciwi

się inna osoba bliska lub sprzeciwił się pacjent za życia, z zastrzeżeniem przypadków przewidzianych

w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U z 2020, 849).

4) Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną w następujących formach do wglądu w

siedzibach poszczególnych placówek:

a) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;

b) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru z zastrzeżeniem zwrotu po

wykorzystaniu na żądanie uprawnionego organu lub podmiotu, na czas wydania oryginału

dokumentacji w archiwum Podmiotu leczniczego pozostaje jej uwierzytelniona kopia.

5) Zasady udostępniania dokumentacji medycznej osobom fizycznym:

1. do wglądu: uzyskanie wglądu do dokumentacji medycznej odbywa się na podstawie

wniosku złożonego przez Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego

upoważnionej; b) wgląd od dokumentacji będzie możliwy w terminie 7 dni od daty złożenia

wniosku, przy czym dzień i miejsce wglądu do dokumentacji ustala się telefonicznie z

pracownikiem rejestracji,  wgląd odbywa się w obecności pracownika Med-beauty Grażyna Walkowicz – dotyczy to

zarówno dokumentacji papierowej jak i prowadzonej elektronicznie;

2. wydanie wyciągu, odpisu, kopii:

a) wydanie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej oraz wydruku z dokumentacji

elektronicznej lub kopii wyników badań na nośnikach elektronicznych Pacjentowi, jego

przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez niego następuje na

podstawie wniosku w formie pisemnej bądź ustnej;

b) pisemny wniosek można pobrać w recepcji lub u kierownika placówki

c) wniosek można złożyć osobiście w recepcji w godzinach ich

pracy, a także drogą pocztową i elektroniczną;

6) Decyzję o udostępnieniu dokumentacji medycznej podejmuje Kierownik

7) W przypadku, gdy udostępnienie dokumentacji nie jest możliwe odmowa wraz z podaniem

przyczyny wymaga zachowania formy pisemnej.

8) W przypadku odbioru dokumentacji przez osobę upoważnioną, która nie jest wskazana we

wcześniej zgromadzonej dokumentacji medycznej, dodatkowo składa się Pełnomocnictwo do

wydania dokumentacji medycznej.

9) Odbiór kopii dokumentacji medycznej jest możliwy w recepcji (po uzgodnieniu konkretnego

miejsca odbioru) w godzinach pracy placówki.

10) Wnioskodawca potwierdza osobisty odbiór dokumentacji własnoręcznym podpisem na Karcie

wydania dokumentacji.

11) Udostępnianie dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez: przekazanie

informatycznego nośnika danych z zapisaną dokumentacją, dokonanie elektronicznej transmisji

dokumentacji.

12) W przypadku gdy dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w

postaci papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot leczniczy potwierdza ich

zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej i opatruje swoim podpisem i pieczątką, wraz z

podaniem daty.

13) Dokumentacja medyczna może być przesłana pocztą (przesyłką poleconą za potwierdzeniem

odbioru) na wskazany adres, w tym przypadku na formularzu wniosku o wydanie dokumentacji

zostanie odnotowany nr nadawczy z załączeniem potwierdzenia nadania oraz zwrotnego

potwierdzenia odbioru.

14) Dokumentacja medyczna może być wysłana pocztą elektroniczną (wiadomość szyfrowana) na

wskazany adres mailowy.

15) Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną podmiotom uprawnionym na podstawie

odrębnych przepisów, w szczególności:

a) podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna

do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;

b) organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi

Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i

wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w

szczególności kontroli i nadzoru;

c) podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o

działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie

ministra właściwego do spraw zdrowia;

d) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym,

prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z

prowadzonym postępowaniem;

e) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało

przeprowadzone na ich wniosek;

f) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z

prowadzonym przez nie postępowaniem; g) podmiotom prowadzącym rejestry usług

medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;

h) zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;

i) lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej

podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w

ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia;

j) wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, w zakresie

prowadzonego postępowania; k) spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania

przed Wojewódzką Komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;

l) osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28

kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174,

poz. 1039), w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;

m)członkom zespołów kontroli zakażeń szpitalnych, o których mowa w art.14 ustawy z dnia 5

grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w zakresie

niezbędnym do wykonywania ich zadań.

16) Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi

badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych

umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.

17) Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację bez zbędnej zwłoki. Wydanie dokumentacji

medycznej następuje w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku. W szczególnych, uzasadnionych

przypadkach, termin wydania dokumentacji może ulec wydłużeniu do 21 dni.

18) Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej zarówno w wersji papierowej,

jak i na elektronicznym nośniku danych, DKN Studio Sp. z o.o. nie pobiera żadnych opłat.

§ 37.

1) DKN Studio Sp. z o.o. przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca

roku kalendarzowego, w którym dokonano w niej ostatniego wpisu z wyjątkiem:

a) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub

zatrucia, która jest przechowywana przez 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym

nastąpił zgon;

b) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest

przechowywana przez 22 lata;

c) skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez 5 lat, licząc od

końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem

skierowania lub zlecenia.

2) Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób

uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy

lub osoba upoważniona może zwrócić się z wnioskiem o wydanie oryginału dokumentacji medycznej

dopiero po upływie okresu przechowywania, lecz nie później niż do końca I kwartału roku

następnego po tym okresie.

§ 38.

1) DKN Studio Sp. z o.o. oraz osoby świadczące w jego imieniu świadczenia zdrowotne, mogą

udzielać innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z Pacjentem w

przypadku gdy:

a) Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy;

b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia Pacjenta

lub innych osób;

c) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o Pacjencie, związanych z

udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny,

uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń; d) obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.

§ 39.

Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie przekazywania

dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia pacjentów odbywa się z poszanowaniem

powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności praw Pacjenta.

10.PRZEPISY PORZĄDKOWE I SPOSÓB OBSERWACJI POMIESZCZEŃ

§ 40.

Administratorem danych osobowych jest Med-beauty Grażyna Walkowicz. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania

danych osobowych są zawarte w Polityce prywatności dostępnej w Med-beauty Grażyna Walkowicz oraz

opublikowanej na stronie internetowej Spółki.

§ 41.

1) Każdy Pacjent korzystający z usług Med-beauty Grażyna Walkowicz zobowiązany jest do przestrzegania

zapisów dotyczących pacjenta wynikających z niniejszego Regulaminu

Każdorazowo aktualny i ujednolicony tekst Regulaminu, obejmujący jego wszelkie dotychczasowe zmiany jego treści, dostępny jest na stronie med-beauty.pl

2) Każdy Pacjent korzystający z usług Podmiotu leczniczego zobowiązany jest do przestrzegania zasad

porządkowych obowiązujących w Podmiocie leczniczym, a nie wynikających bezpośrednio z treści Regulaminu, w szczególności umieszczonych na tablicach informacyjnych, na drzwiach

wejściowych, w recepcjach poszczególnych placówek, przekazywanych ustnie przez

pracowników Med-beauty Grażyna Walkowicz

§ 42.

Na terenie Podmiotu leczniczego istnieje bezwzględny zakaz palenia tytoniu i spożywania napojów

alkoholowych oraz zażywania środków odurzających.

§ 43.

1) Pacjenci przebywający na terenie Med-beauty Grażyna Walkowicz zobowiązani są do poszanowania mienia

będącego własnością Podmiotu leczniczego oraz należącego do innych pacjentów, jak również do

zachowania czystości w pomieszczeniach z których korzystają.

2) Za zniszczenia i kradzieże mienia, o którym mowa w ust. 1 pacjenci ponoszą odpowiedzialność na

zasadach ogólnych.

§ 44.

1) Pacjenci obowiązani są przestrzegać norm społecznego zachowania, poszanowania godności i

prywatności innych pacjentów oraz personelu Med-beauty Grażyna Walkowicz .

2) Pacjenci winni odnosić się kulturalnie i życzliwie do innych pacjentów i personelu Podmiotu

leczniczego.\

§ 45.

Pacjenci Med-beauty Grażyna Walkowicz nie mogą:

a) samowolnie korzystać ze sprzętów i aparatury służących do realizacji świadczeń,

b) samodzielnie uruchamiać i wyłączać aparatury medycznej,

c) wchodzić do pomieszczeń, w których realizowane są świadczenia bez zgody personelu

Podmiotu leczniczego,

d) zakłócać realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.

§ 46.

1) Odzież wierzchnią pacjenci pozostawiają w specjalnie wyznaczonych miejscach w pomieszczeniach

poszczególnych placówek.

2) Pacjenci zgłaszają się na zabiegi bez makijażu,.

§ 47.

Med-beauty Grażyna Walkowicz nie odpowiada za wartościowe rzeczy będące własnością pacjentów

pozostawione na wieszakach, szafkach lub pomieszczeniach Podmiotu leczniczego. Zaleca się

pozostawienie wartościowych rzeczy w domu lub wspólnie wysnaczonyum miejscu w gabinecie placówki w którym odbywa sę świadczenie.

§ 48.

Personel Med-beauty Grażyna Walkowicz zobowiązany jest do:

a) noszenia odzieży ochronnej o ustalonej kolorystyce,

b) przestrzegania kolejności przyjęć pacjentów,

c) kulturalnego, życzliwego zachowania wobec pacjentów oraz pozostałych osób personelu.

11. TRYB SKŁADANIA REKLAMACJI, SKARG I WNIOSKÓW

§ 49.

1) Pacjenci mogą składać reklamacje, skargi i wnioski dotyczące działalności Podmiotu

leczniczego do kierownika Med-beauty Grażyna Walkowicz

2) Reklamacje, skargi i wnioski można składać na piśmie lub za pośrednictwem poczty

elektronicznej na adres centrum@med-beauty.pl

3) Sprawy reklamacyjne rozpatrywane są w terminie 30 dni roboczych od daty otrzymania

reklamacji. dnia wpłynięcia. W przypadku złożonej sprawy lub braku możliwości uzyskania

stosownych wyjaśnień od personelu spowodowanych czasową ich niezdolnością do pracy, urlopem

itp. odpowiedź na skargę może być udzielona w późniejszym terminie. O tym fakcie Pacjent zostaje poinformowany pisemnie.

KARTA PRAW PACJENTA

I. PRAWO PACJENTA DO OCHRONY ZDROWIA I ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  1. Pacjent ma prawo do ochrony zdrowia.
  2. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, diagnostów laboratoryjnych z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń.
  3. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych w warunkach odpowiadających określonym w przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
  4. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
  5. W przypadku porodu pacjent ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.
  6. Pacjent ma prawo do żądania, aby udzielający pacjentowi świadczeń zdrowotnych:
    • lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie,
    • pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).

Lekarz/pielęgniarka może odmówić zwołania konsylium lekarskiego/pielęgniarskiego lub zasięgnięcia opinii innego lekarza/pielęgniarki, jeżeli uzna, że żądanie, o którym mowa powyżej jest bezzasadne.

II. PRAWO PACJENTA DO INFORMACJI

  1. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
  2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji wymienionych powyżej innym Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu informacji, o której mowa powyżej.
  3. Po uzyskaniu informacji, o której mowa w punkcie 2, pacjent ma prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.
  4. W sytuacjach wyjątkowych, jeżeli rokowanie jest niepomyślne dla pacjenta, lekarz może ograniczyć informację o stanie zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta. W takich przypadkach lekarz informuje przedstawiciela ustawowego pacjenta lub osobę upoważnioną przez pacjenta. Na żądanie pacjenta lekarz ma jednak obowiązek udzielić mu żądanej informacji w pełnym zakresie.
  5. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny informacji, o której mowa w punkcie 2, w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.
  6. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
  7. W przypadku nie podjęcia lub odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny mają prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
  8. Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta. Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot.

III. PRAWO DO ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH 

Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne.

IV. PRAWO PACJENTA DO TAJEMNICY INFORMACJI Z NIM ZWIĄZANYCH

  1. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa. W ramach tego osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, w szczególności ze stanem zdrowia pacjenta. Powyższego nie stosuje się m . in., w przypadku gdy:
    • zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób,
    • pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnic,
    • zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń,
    • w odniesieniu do postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

W sytuacjach, o których mowa powyżej ujawnienie tajemnicy może nastąpić wyłącznie w niezbędnym zakresie. W sytuacji, gdy to pacjent/jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy, zakres ujawnienia tajemnicy może określić pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy.

  1. Osoby wykonujące zawód medyczny, z wyjątkiem przypadków, o których mowa powyżej są związane tajemnicą również po śmierci pacjenta, chyba że zgodę na ujawnienie tajemnicy wyrazi osoba bliska. Osoba bliska wyrażająca zgodę na ujawnienie tajemnicy może określić zakres jej ujawnienia. W/w zwolnienia z tajemnicy nie stosuje się, jeśli ujawnieniu tajemnicy sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia. Przed wyrażeniem sprzeciwu pacjent ma prawo do uzyskania informacji o skutkach złożenia sprzeciwu. W przypadku sporu między osobami bliskimi o ujawnienie tajemnicy lub o zakres jej ujawnienia, zgodę na ujawnienie tajemnicy wyraża sąd. W przypadku gdy pacjent za życia sprzeciwił się ujawnieniu tajemnicy sąd na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na ujawnienie tajemnicy i określić zakres jej ujawnienia, jeżeli jest to niezbędne:
    • w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta,
    • dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej.

V. PRAWO PACJENTA DO WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  1. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu odpowiedniej informacji.
  2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych. Przedstawiciel ustawowy pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, ma prawo do wyrażenia zgody, o której mowa powyżej.
    W przypadku braku przedstawiciela ustawowego prawo to, w odniesieniu do badania, może wykonać opiekun faktyczny.
  3. Pacjent małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo pacjent chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem, ma prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.
  4. Zgoda oraz sprzeciw, o których mowa powyżej mogą być wyrażone ustnie albo przez takie zachowanie się osób uprawnionych, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód medyczny albo brak takiej woli.
  5. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę, o której mowa
    w punkcie 1, wyraża się w formie pisemnej. W przypadku wyrażenia zgody na zabieg operacyjny albo zastosowanie metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta wymagana jest forma dokumentowa.
  6. Zasady przeprowadzenia badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych przez lekarza, ratownika medycznego oraz pielęgniarkę systemu pomimo braku zgody albo wobec zgłoszenia sprzeciwu, o których mowa powyżej, określają odpowiednio przepisy art. 33 i art. 34 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 11 ust. 10a-10c ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2195 oraz z 2018 r. poz. 650 i 1115).
  7. Badanie lub udzielenie pacjentowi innego świadczenia zdrowotnego bez jego zgody jest dopuszczalne, jeżeli wymaga on niezwłocznej pomocy lekarskiej, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym.
  8. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na uczestnictwo w eksperymencie medycznym po uprzednim uzyskaniu informacji: o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz
    o możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie, w każdym jego stadium. W przypadku gdyby natychmiastowe przerwanie eksperymentu mogło spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia jego uczestnika, lekarz obowiązany jest go o tym poinformować.
  9. Pacjent ma prawo do wyrażenia dobrowolnie świadomej zgody na uczestnictwo w badaniu klinicznym, po wcześniejszym przekazaniu informacji dotyczących celu, ryzyka i niedogodności związanych z tym badaniem klinicznym oraz warunków, w jakich ma ono zostać przeprowadzone. Uczestnik badania klinicznego może w każdej chwili wycofać się z badania klinicznego.
  10. Pacjent ma prawo do wyrażenia sprzeciwu na pobranie po śmierci komórek, tkanek lub narządów oraz cofnięcia tego sprzeciwu w każdym czasie.

VI. PRAWO DO POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI PACJENTA

  1. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
  2. Osoby wykonujące zawód medyczny, inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych, uczestniczą przy udzielaniu tych świadczeń tylko wtedy, gdy jest to niezbędne ze względu na rodzaj świadczenia lub wykonywanie czynności kontrolnych na podstawie przepisów
    o działalności leczniczej. Uczestnictwo, a także obecność innych osób wymaga zgody pacjenta, a w przypadku pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, jego przedstawiciela ustawowego i osoby wykonującej zawód medyczny, udzielającej świadczenia zdrowotnego. 30.Pacjent ma prawo do leczenia bólu. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.
  3. Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska. Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta.

VII. PRAWO PACJENTA DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.

Dokumentacja może być udostępniona:

  1. do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych;
  2. poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruku;
  3. poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu (o ile zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie Twojego życia lub zdrowia);
  4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
  5. na informatycznym nośniku danych.

Pacjent ma prawo dostępu do swojej dokumentacji medycznej. Może być ona również udostępniona jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez pacjenta.

Udostępnienie dokumentacji medycznej następuje na żądanie osoby uprawnionej. Aby ją otrzymać pacjent lub osoba przez niego upoważniona powinna złożyć do podmiotu leczniczego z którego chciałaby otrzymać dokumentację medyczną – wniosek. Forma wniosku nie musi być wyłącznie pisemna, może przybrać formę ustną bądź zostać przekazana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Podmiot leczniczy posiada możliwość wprowadzenia formularza o udostępnienie dokumentacji, w celu usprawnienia wnioskowania o nią. Formularz taki nie może być jednak w żadnym wypadku uznawany za obligatoryjny.

Co należy wiedzieć występując o udostępnienie dokumentacji medycznej:

  • udostępnianie dokumentacji medycznej powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, tzn. możliwie jak najszybciej;
  • podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych nie może uzależniać udostępnienia pacjentowi wyników badań diagnostycznych, w tym wykonanych w ramach środków publicznych, od wcześniejszej wizyty u lekarza, który zlecił wykonanie tych badań. Wyniki badań stają się częścią dokumentacji medycznej i podlegają ogólnym zasadom jej udostępniania;
  • upoważnienie o charakterze ogólnym złożone przez pacjenta w jednym podmiocie upoważnia do dostępu do dokumentacji medycznej przechowywanej również w innym podmiocie. Upoważnienie, które nie obejmuje jedynie konkretnego podmiotu, w którym zostało złożone, powinno być respektowane, a podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych są obowiązane udostępnić dokumentację medyczną osobie posiadającej upoważnienie od pacjenta;
  • podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych nie może żądać od osób upoważnionych przez pacjenta do dostępu do jego dokumentacji medycznej, aby upoważnienie zostało potwierdzone urzędowo lub notarialnie;
  • zdarzają się przypadki, że podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych uzależniają udostępnienie dokumentacji medycznej od zgody kierującego tym podmiotem czy też od zgody konkretnego lekarza pracującego w podmiocie. Udostępnienia nie można jednak od takiej zgody uzależniać;
  • podmioty udostępniające dokumentację medyczną nie mogą żądać wskazania celu jej udostępnienia;
  • podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych nie mogą ograniczać możliwości złożenia wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej wyłącznie do określonych godzin;
  • podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany do udostępnienia oryginału dokumentacji medycznej na żądanie uprawnionych do tego podmiotów. Pacjent co do zasady nie jest takim podmiotem. Dokumentacja jest udostępniana przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta.

Zasady odpłatności

Od 4 maja 2019 r. pierwsza kopia dokumentacji medycznej musi być udostępniana pacjentowi przez podmiot leczniczy za darmo.

Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.

Udostępnienie dokumentacji do wglądu na miejscu, po uprzednim uzgodnieniu terminu, jest bezpłatne.

VIII. PRAWO PACJENTA DO ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO ORZECZENIA LEKARZA

Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa.

IX. PRAWO PACJENTA DO POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I RODZINNEGO

  1. Pacjent podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami. Pacjent ma także prawo do odmowy kontaktu z takimi osobami.
  2. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, przez co rozumie się opiekę, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym także opiekę sprawowaną nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu.

X. PRAWO PACJENTA DO OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ 

  1. Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne leczniczej ma prawo do opieki duszpasterskiej.
  2. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmiot, wykonujący działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne jest obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.

XI. PRAWO PACJENTA DO PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W DEPOZYCIE 

Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

XII. OGÓLNE PRAWA PACJENTA

  1. Pacjent ma prawo do wskazania osoby lub instytucji, lub przedstawiciela ustawowego, którą podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne jest obowiązany niezwłocznie powiadomić w razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia lub w razie śmierci pacjenta.
  2. Pacjent ma prawo do wypisania ze szpitala albo innego zakładu leczniczego, wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, gdy jego stan zdrowia nie wymaga dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w tym zakładzie leczniczym bądź na własne żądanie pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego – w takiej sytuacji pacjent ma prawo do informacji o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych.
  3. Pacjent ma prawo do wyrażenia osobiście za życia lub przez przedstawiciela ustawowego sprzeciwu na wykonanie sekcji zwłok w podmiocie leczniczym, wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne.
  4. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na lekarza do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz za naruszenie przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza.
  5. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na pielęgniarkę i położną do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie pielęgniarek i położnych w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.
  6. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na diagnostę laboratoryjnego do rzecznika dyscyplinarnego w Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych w przypadku podejrzenia zawinionego, nienależytego wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej, postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub przepisami dotyczącymi wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej.
  7. Pacjent ma prawo złożenia skargi w związku z naruszeniem praw pacjenta do Rzecznika Praw Pacjenta.
  8. Pacjent ubezpieczony w ramach ubezpieczenia zdrowotnego co do zasady ma do wyboru:
    • świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych spośród tych świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
    • szpitala spośród szpitali, które zawarły umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
    • świadczeniodawcy, udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, spośród świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej; pacjent w ramach tego wyboru, wybiera lekarza POZ, pielęgniarkę POZ lub położną POZ,
    • lekarza dentysty spośród lekarzy dentystów, którzy zawarli umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Podstawowe unormowania prawne wynikające z Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483) oraz z poniższych ustaw:

z dnia  06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2017 r. poz. 1318, z późn. zm.), z dnia 15.04.2011 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 , z 1992 r. Nr 62, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 28, poz. 256, Nr 28, poz. 255, Nr 84, poz. 935 oraz z 2000 r. Nr 3, poz. 28 i Nr 12, poz. 136), z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r., Nr 112, poz.654, D.U. z 2015 r., poz. 618 z późn. zm., D.U. z 2016 r. poz. 960, poz. 1793 z późn. zm., Dz.U. z 2017r., poz.759 z późn. zm.), z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty  (Dz.U. Nr 28, poz. 28 i Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 60, poz. 636, Nr 64, poz. 729, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 60, poz. 698 oraz Dz.U.z 2011 r. nr 277, poz. 1634, z 2012 r. nr 95, poz.1456, z 2013 r. poz.1245,1287,1645,1650, D.U. z 2017 r., poz. 125 z późn. zm.).z 15.07.2011 r. o zawodach  pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2011 nr 174, poz. 1039 oraz Dz.U.2013 r. poz. 940, D.U. z 2015 r., poz. 1640, Dz. U. z 2017 r., poz. 123 z późn. zm.), z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. Nr 111, poz. 535, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 113, poz. 731, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz.95 oraz Dz.U. z  2011 nr 231, poz. 1376, j.t. z 01.01.2012 r., D.U. z 2017 r., poz

INFORMACJA DLA PACJENTÓW DOTYCZĄCA PEŁNOMOCNIKA DYREKTORA DS. PACJENTA W SAMODZIELNYM PUBLICZNYM ZESPOLE OPIEKI ZDROWOTNEJ W MIŃSKU MAZOWIECKIM 

  1. Pacjentom oraz przedstawicielom ustawowym pacjenta przysługuje prawo złożenia skargi do Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta, którym jest kierownik Med-beauty Grażyna Walkowicz
  2. Przedmiotem skargi mogą być przypadki naruszenia praw pacjenta związanych z realizacją świadczeń zdrowotnych oraz gwarantowane obowiązującymi przepisami prawa,
  3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone w formie ustnej, pisemnej, telefonicznej, pocztą lub elektronicznie,
  4. Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta przyjmuje w poniedziałki 14:00 – 18:00, wtorki 10:30-14:30, Środa 14:00-18:00 piątki 10:30 – 14:00
  5. Kontakt telefoniczny pod nr tel. 600953275
  6. Skargi oraz wnioski Pacjentów w formie pisemnej przyjmowane są w gabinecie Grażyna Walkowicz w Med-beauty Grażyna Walkowicz lub na adres e mail: centrum@med-beauty.pl
  7. Skarga Pacjenta złożona w formie pisemnej powinna zawierać co najmniej:
    • imię, nazwisko i dokładny adres zamieszkania bądź adres do korespondencji,
    • datę zdarzenia,
    • nazwisko osoby, wobec której skierowane są zarzuty,
    • uzasadnienie stawianych w skardze zarzutów.